18 жовтня у Первомайській загальноосвітній школі І - ІІІ ступенів №1 відбувся міський семінар фахівців психологічної служби ЗНЗ на тему «Служба порозуміння як технологія подолання шкільних конфліктів». Роботу семінару очолила методист управління освіти Наталія Дмитрівна Олійникова.
А.Т.Ішмуратов зазначає: « Конфлікт –це хвороба спілкування. Головне у прагненні до згоди – спромогтися побачити у своєму опонентові свого друга, шукаючи в ньому те, що імпонує Вам».
Будь-який конфлікт ( як між дорослими, так і між дітьми) є усвідомленим протиборством суб’єктів, які переслідують несумісну мету. Міжособові конфлікти в школі – явище нерідкісне. Проте, у одних сварка з оточенням – подія епізодична, а у інших таке трапляється мало не щодня.
Сам конфлікт може бути й не таким страшним, якщо він не переходить у бійку, сварку, насилля, розрив стосунків, якщо не відбувається ескалація конфлікту і втягування в нього інших людей.
• Якщо дитина не почувається в школі у безпеці, вона буде думати не про навчання, а про те, що і хто чекає її після уроків.
• Якщо дитина перебуває в середовищі, де панують агресія, збиткування, насилля, «подначки», де вона постійно змушена оборонятись, - вона починає сприймати такі стосунки як норму, звикає й засвоює агресивні способи взаємодії з оточуючими.
• Якщо для досягнення високого рейтингу в класі прийнято принижувати, подавлять, проявляти насилля, то амбітний підліток мимоволі стає на шлях формування агресивних (а то й кримінальних) рис характеру.
Що можна запропонувати у відповідь?
Створення шкільних служб порозуміння (примирення) – модель шкільної медіації.
Мета служби –сприяти складанню й розвитку в шкільному співтоваристві здатності до взаєморозуміння, до мирного розв’язання суперечок і конфліктних ситуацій та закріпленню цього як культурної традиції. Для її здійснення працює команда дорослих і школярів різних класів.
У ході роботи семінару учасниками були опрацьовані такі питання:
- особливість організації роботи з подолання шкільних конфліктів, профілактики жорстокості й насилля;
- зміст та структура роботи шкільних служб порозуміння;
- досвід роботи ШСП у школах України.
У рамках семінару практичні психологи та соціальні педагоги шкіл міста практично ознайомилися з техніками роботи з почуттями, отримали методичну допомогу з питань створення ШСП ( крок за кроком).
Заключним етапом роботи семінару став психологічний практикум з використанням арт-техніки «Вікна й тіні» (О.Тараріної), метою якої є прийняття відповідальності за своє життя і дії. А також інтерактивне заняття з елементами тренінгу «Профілактика конфліктів в учнівському середовищі.
|