Головна » Файли » Соціально-психологічна служба » Поради практичного психолога |
Поради для вчителів-предметників "Адаптаційний період учнів 5-х класів"
27.11.2017, 15:34 | |
Пам'ятка в період адаптації для вчителів-предметників, які викладають у 5-х класах Перехід до 5-го класу – важливий і складний період у житті дітей. Його складність полягає в тому, що діти переходять від одного учителя до кількох, з’являються нові предмети, збільшується складність шкільної програми, з’являється кабінетна система, змінюється шкільний статус дітей – від найстарших у початковій школі вони стають наймолодшими у середній школі, крім того діти стоять на порозі підліткового віку, ведучою діяльністю стає міжособистісне спілкування, але основним заняттям все ж залишається навчання. У багатьох дітей з’являється тривожність і тому у цей період учні потребують допомоги педагогів, батьків та психолога. Забезпечення наступності між початковою школою та середньою, здійснення заходів, спрямованих на адаптацію дітей до основної школи, є важливою передумовою успішного навчання школярів у 5 - му класі. Рекомендовано вчителям, які викладають у 5-х класах: - вчителі, які працюватимуть у 5-х класах, мають познайомитися з навчальними програмами для початкової школи, роботою учнів на уроці в 4-х класах; - пам'ятайте: легше з першого уроку викликати до себе довіру, любов дитини, ніж потім подолати недовіру; - фіксуйте позитивну динаміку в розвитку кожного учня (не порівнюйте Катерину і Миколу, а порівнюйте Миколу сьогодні і вчора); - кожного уроку перевіряйте письмові роботи учнів, вимагайте систематичної роботи над помилками. Потрібно пам’ятати, що п’ятикласник – це вчорашній четвертокласник, який постійно перебував під контролем. Тому треба намагатися контролювати роботу учнів: перевіряти записи домашнього завдання, його виконання, але при цьому робити це «не відкрито». Тому що діти потребують поваги і самостійності, серйозного та довірливого ставлення до них з боку дорослих; - не змінюйте різко методи роботи, використовуйте ігровий матеріал, інструктажі, пам'ятки, алгоритми, картки-опори, зразки виконання; - використовуйте різні методики в групах, парах, індивідуально; - наукові терміни і поняття необхідно вводити поступово, вчити дітей їх виокремлювати, характеризувати, використовувати у різних ситуаціях підчас уроків з різних предметів. Причому, не лише на репродуктивному рівні (запам'ятай, повтори), а й на основі вже сформованих уявлень і досвіду практичної діяльності (тому що вони звикли працювати з одиничними поняттями та термінами); - протягом уроку та додому давайте конкретні доступні завдання й слідкуйте за їх чітким виконанням; - проводьте оцінювання на користь дитини, більшість уроків на початку навчального року будуйте на повторенні; - стимулюйте ініціативу, самостійність, дитячу творчість, не лише „контролюйте” результати навчальної діяльності; (якщо це не відбувається, то таке навчання втрачає для підлітка привабливість і актуальність); - створюйте ситуації, які б дозволяли підлітку проявляти ініціативу, мати право на помилку, на власну думку, брати участь у спільній діяльності, працювати в умовах альтернативи, вибору, створювати демократичну, неавторитарну атмосферу навчання; - розвивайте в учнів уміння й навички самостійної роботи; - продовжуйте розвиток творчого мислення учнів; - виявляйте й розвивайте індивідуальні нахили та інтереси учнів, їхні творчі здібності - постійно підтримуйте зв'язки з колегами з метою взаємодопомоги в роботі та обміну досвідом, відвідуйте їхні уроки; - підтримуйте зв'язки з учителями початкових класів; - зберігайте й розвивайте традиції, які склались в учнів у процесі навчання в початкових класах; - забезпечуйте систематичне повторення; - уникайте перевантаження дітей; З дітьми «групи ризику»: 1.1. Учням з підвищеним рівнем тривожності соціального стресу необхідно надавати допомогу у становленні контактів, підвищувати їхній рейтинг серед дітей класу, створюючи ситуації успіху. 1.2. Переборювати страх самовираження в учнів з підвищеним рівнем необхідно, використовуючи індивідуальні завдання (виступи перед класом, участь у конкурсах, виконання завдання з творчим підходом). 1.3. Учнів, в яких наявний підвищений рівень тривожності очікування перевірки знань, треба намагатися менше викликати до усних відповідей. 1.4. До учнів, в яких підвищений рівень страхів у стосунках з вчителями, намагатися м’яко, доброзичливо ставитись на уроках. 1.5. Якщо учень написав, наприклад, контрольну роботу на початковий рівень, то запрошуйте його на додаткові заняття, і давайте таке завдання, яке не можна не виконати, бо воно розробляється персонально, щоб створити ситуацію успіху. | |
Переглядів: 500 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |